dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

22 December, 2009

ASAL USUL HAJARUL ASWAD

Hajarul Aswad (الحجر الأسود) merupakan salah satu batu batu hitam yang terdapat di penjuru kaabah..seperti yang kita ketahui Hajarul Aswad merupakan batu yang diturunkn oleh Allah s.w.t dr syurga..menurut riwayat yang saya baca Abdullah bin Abbas meriwayatkan Hajar Aswad merupakan batu yang berasal dari syurga & tiada sesuatu selain batu itu yang turunkn dari syurga ke dunia...

Pada mulanya Hajar Aswad tidak bewarna hitam,ttp warna susu yang berkilat yang memancarkan sinarnya..hal ini diterangkan oleh Abdullah bin Amr bin As r.a. Beliau menerangkan tentang keadaan Hajar Aswad yang dahulunya putih bersinar menjadi hitam. Hal ini adalah akibat daripada perbuatan keji & kotor yang dilakukan oleh orang musyrik..namun kelak nanti Hajar aswad akan bertukar semula menjadi putih bersinar.

menurut riwayat Ibbnu Abbas dan Abdullah bin Amr bin As, dahulu Hajar Aswad tidak hanya berwarna putih tetapi juga memancarkan sinar yang berkilauan. Sekiranya Allah s.w.t tidak memadamkan kilauannya, tidak seorang manusia pun yang sanggup mamandangnya.

Sumber : melayu.sg

21 December, 2009

hAk sApA? Hak KiTa lA..


assalamualaikum sahabat2..pagi ini 22 september 09,aku ingin berkongsi dengan sahabat2 semua tentang peristiwa yang berlaku semalam di antara aku,asma,gee n sahabat aku yang lain iaitu salawa (bkn nama sebenar). Peristiwa ini berlaku pada pukul 9.15mlm ketika aku & asma tengah bersiap2(di bilik asma)..Gee datang & menunjuk mukanya di tingkap,sehingga mengejutkan Asma..hehehe..nasib baik aku slamba je..xterkejut..Asma tu suka terkejut skit tambah2 bila orang datang tiba2 & duduk kt tepi tingkap biliknya..

*******************************************************************************

Pada malam tersebut kami keluar untuk menghantar salwa ke Hentian Kajang(stesen Bas). Asma mengajak aku & gee untuk membeli makanan di salah sebuah restoren yang terkenal di Bangi sebelum kami menghantar sahabat kami Salwa ke Stesen Bas..restoren itu terkenal dengan makanan seafood,yang paling best makanan kt situ adalah tom yamnya..memang sedap..kata Asma " kita makan kt situ la..



Kami terus menaiki kereta & memulakan perjalanan kami yang seterusnya ke Kolej Aminuddin Baki. Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 10 minit. setibanya di situ, kami menunggu sahabat kami Salwa. lebih kurang 10 minit barulah kami nampak kelibat Salwa..dia meminta maaf atas kelewatannya..Asma kata "xpe Salwa.

kami memulakan perjalanan kami ke restoren tersebut dan mengambil masa lebih kurang 19 minit..kami sampai di restoren tersebut pada pukul 9.45mlm. keadaan di restoren tersebut begitu ramai..maklum la makanan di situ sedap2 belaka..mesti la ramai pelanggan..aku & salwa keluar dulu dari kereta untuk mencari meja yang sesuai..

************************************************************************************

bila aku & salwa sudah mendapat tempat, datang seorang pelayan perempuan" nk oder apa? "kata pelayan tersebut..kataku dlm hati wah cepatnya..belum panas punggung lg dh datang tanya..aku terus bagi tau nk tunggu kawan jap..sebab Asma dia nk makan nasi time tu..

bila Asma n gee datang, baru la kami order..aku pun oder bihun tomyam,Asma order kteow tom yam gee plak order nasi set..kami memutuskan untuk bungkus shj. memandangkan masa pun tidak mengizinkan. bila melihat jam ditangan je dh pukul 10mlm..aku,Asma & Gee rasa resah & gelisah, mana xnya..bas salwa pukul 10.30mlm sempat ke..tp salwa kata "xpe, sempat lg nie"..orang lain yang nk naik bas kami plak yang gelisah..hehehehe..ini la yang dimaksudkan sahabat..

*************************************************************************************

bila dh hmpir pukul 10.10mlm baru makann kami siap. apa lagi,kami terus ke kaunter untuk membayar makann sendiri..takut xsempat nak hantar Salwa..nk dijadikan cerita kmi xtengok mkanan yang kami tempah tu cukup ke x?ingatkan dah cukup sebab dia satukan dalam satu plastik besar..kami pun, dengan tergesa2 ambik makanan tersebut dan terus meninggalkan restoren trsebut dan menuju ke destenasi seterusnya..iaitu Hentian Kajang.


bila sudah smpai di Hentian Kajang kami pun bersalaman ngan Salwa..dan aku terus mengangkat begnya masuk ke dalam bonet bas. mcm aku plak yang nk balik..hehehe.Selepas semuanya selesai kami pun berangkat untuk pulang ke rumah kediaman mewah kami Ibu Zain..hehehe.Sampai je di kolej, kami singgah sebentar untuk mengambil air di cafe..bak kata Gee..jangan lupa g cafe ambik air.

************************************************************************************

bila smpai di cafe kami pun tolong la Asma mengambil air,walaupun satu botol..hehehe botol besar..bak kata aku, macam bekas botol minyak besar..hehehe..bila semuanya dah selesai kmi pun masuk la dalam kereta..nak dijadikan cerita, semasa pembahagian makanan tom yam xcukup satu iatu tom yam Gee..nie yang heran nei..nk kata mkn blom lagi.. kmi pun merasakan yang pelayan disana terlupa nk masukkan lg satu tom yam..Asma kata kita kena p balik kt sana ambik hak kita..tp Gee kata "xpyh la asma susahkan awak plak, xpe sy bleh mkn ngan sos..". Asma kata " mana bleh macm tu, kita byr bkn xbyr..kita kena ambik hak kita balik.."kata aku plak kt Gee," xkn kami nk bagi ang mkn mcm tu je xada kuah..yg kami nie mkn sedap2.."..ini xadil la..

***********************************************************************************


kami akhirnya pergi semula ke restoren tersebut..Gee kata "seha,aku takot dia xpercaya kita nanti..pastu aku kata pada gee "ala gee, jangan risau..kita cakap elok2 ngan dia..bila kami sampai ke kaunter Chsheir kmi pun memberitahu yang makanan kami xcukup satu iaitu tom yam kosong. Chsheir tersebut bertanya adik beli apa td? ASma pun menjawab Kotew tom yam 1, bihun tom yam 1, nasi set 1, cuma tom yam kosang je xda..ye la,klau mkn ngn nasi set mesti ada 3 bendakn..nasi,telur dadar,&tom yam kosong atau sup ke kn..tp chsheir terdebut memberitahu di restoren mereka xada tom yam kosong..chsheir tu bg tau "klau nasi set nasi,telur dadar & sup je..tp kmi xdapat pun sup tu..last kali kena byr plak untuk tom yam sahaja, kira macam beli lain.mungkin chsheir tu pun pening sebab byk sangt pelanggan yang datang kedai mereka malam tu.

xpe la,mungkin xada rezeki kita kt situ..xpe la..Gee jgn tension2 tau..hehehe..kitaorang tetap bersama ngan Ko..







20 December, 2009

SEMALAM & HARI INI

KEPADA RAKAN2KU..HARI INI TANGGAL 21-12-09(ISNIN) AKU INGIN MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KE UKM..HEHEHEHE, MACAM NK MENGALU-ALUKAN PELAJAR TAHUN 1 PLAK...APAPUN AKU NK UCAPKAN TAHNIAH KEPADA KORANG YANG MENDAPAT RESULT YANG CEMERLANG...CONGRATULATION!!!! PADA YANG KURANG BERJAYA..USAHA LAGI..REZEKI ALLAH DI MANA2 SAJE, CUMA YANG PERLU KITA BUAT ADALAH USAHA...

OK, HARI INI, AKU NK CERITA SKIT SUASANA JUMPA KAWAN2...BUKAN APA TERLALU RINDU DENGAN SUASANA MACAM NIE..TU BARU SEBULAN XJUMPA..NANTI BERTAHUN2 LAGI LA..HEHEHEHE..PAGI TADI AKU BANGUN DALAM PUKUL 6.15PG..MAKLUM LA TERLALU PENAT DAN KEKENYANGAN SEMALAM..PENAT TU AKU BARU SAMPAI DARI UKM MKLUM LA PERJALANAN DARI KEDAH - KL PUN AMBIK MASA 7 JAM..PENAT2..BAS BERTOLAK DARI ALAOR STAR PUKUL 11.30PG BILA SMPAI DEKAT HENTIAN KAJANG PUKUL 7.30MLM..AKU DISAMBUT BAIK OLEH 2 ORANG SAHABAT BAIK AKU IAITU ASMA & GEE (BKN NAMA SEBENAR)HEHEHE..

SELEPAS BERJUMPA DENGAN MEREKA..RIUH RENDAH DLM KERETA TU..MKLUM LA DAH SEBULAN XJUMPA..MACAM2 NAK CERITA..MASA TU PERUT TERASA SANGAT LAPAR..MKLUM LA BARU SAMPAI..KEBETULAN GEE BAWAK MAKANAN TIME TU..MEE GORENG DENGAN RENDANG AYAM..SEDAP...TERIMA KASIH GEE, LAIN KALI NAK LAGI..HEHEHE...MALAM TU AKU TIDO AWAL PUKUL 10.30MLM MACAM TU..PENAT SANGAT KATAKAN SAMPAI DH XINGAT APA DAH..SAMPAI ASMA KEJUT PUN XSEDAR..KEBETULAN BILIK AKU XBLEH NK MASUK LAGI..SEBAB TU TIDO DULU KAT BILIK KAWAN AKU NIE...TERIMA KASIH ASMA, BG PINJAM KATIL SMLM..

PAGI ITU ASMA N GEE BERSIAP2 NAK TEMAN AKU PERGI AMBIK KUNCI KT PEJABAT..HEHEHE,MAKLUMLA NK PERGI MANA2 PUN BERTIGA..SAHABAT BAIK KATAKAN..HEHE..PASTU KITAORANG BELI MKANAN TERUS N MAKAN DEKAT DEPAN CAFE (DEKAT MEJA BULAT TEPI HENTIAN BAS..HEHEHE)ISH2 ADA KE PATUT..SUDAH MKAN KITAORANG MENYEMBANG KERANA RINDUKAN SUASANA GELAK KETAWA MASING2...XSEDAR DH NK PUKUL 12..BIASA LA, KLAU DAH SEMBANG DAH XINGT DAH BENDA LAIN...HEHEHE..

KAU,KAWAN,SAHABAT & TEMAN BAGIKU..

AKU HADIAHKAN LAGU INI BUATMU...




video

12 December, 2009

Tajuk : Sedekah Hanya Dikira Dari Usaha Yang Baik



Hadith :
Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa bersedekah seberat biji kurma dari usaha yang baik, dan tidak naik (sampai) kepada Allah melainkan yang baik, maka sesungguhnya Allah menyambutnya dengan tangan kanan-Nya. Kemudian Allah memelihara sedekah itu untuk pemiliknya, sebagaimana seorang kamu memelihara anak-anak kudanya sehingga menjadilah sedekah itu setinggi gunung.”
(al-Bukhari dan Muslim)

Huraian
Pemberian itu merangkumi sedekah dan hadiah. Jika pemberian itu dimaksudkan sebagai satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah, maka ia dinamakan sedekah, tetapi jika ia dimaksudkan sebagai satu penghargaan, sanjungan dan tanda kasih maka ia dinamakan hadiah. Allah menyuruh kita agar menginfakkan harta dan memberi sedekah dengan harta yang halal dan melarang kita daripada menginfakkan harta yang haram sebagaimana ia menyuruh kita agar memastikan agar makan, minum, pakaian dan segala harta benda yang kita gunakan di dunia ini adalah datang daripada sumber yang halal. Sebenarnya bersedekah adalah antara amalan sunat yang dianjurkan dan digalakkan dalam Islam. Anjuran ini tidaklah hanya ditujukan kepada orang-orang kaya sahaja, malah orang-orang yang kurang berada pun dianjurkan bersedekah menurut kadar kemampuan masing-masing.

Tajuk : Jangan Kedekut Memberi Ilmu



Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada Hari Kiamat.”
Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi

Huraian
1. Islam sangat menghargai ilmu dan ulama (ilmuwan), sehingga kedudukan ilmu dan ulama sangat tinggi dan mulia dalam parameter Islam. Allah S.W.T telah berfirman: "... nescaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat..." (Al Mujaadalah [58]:
2. Kerana kedudukan ilmu yang sedemikian tingginya, maka Islam mewajibkan umatnya untuk mempelajari ilmu, sehingga diharapkan mereka bekerja berdasarkan ilmunya, bukan sekadar mengikuti seseorang tanpa tujuan
3. Berjihad dalam ilmu maksudnya ialah bersungguh-sungguh membentuk masyarakat dari segi ilmu pengetahuan dan peradaban yang berguna serta memberikan gambaran yang betul tentangnya tanpa merasa iri hati atau tamak kerana orang yang memberikan ilmu berupa petunjuk akan dikurniakan balasan pahala dan kebaikan sama seperti orang yang mengamal ilmu tersebut.

Tajuk : Kesan istighfar



Hadith :
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka.”
Riwayat Abu Daud

Huraian
1. Islam menggalakkan kita agar memperbanyakkan beristighfar, selalu bertaubat kerana sebagai manusia biasa kita tidak terlepas daripada dosa. Rasulullah s.a.w sendiri sentiasa beristighfar lebih 70 kali setiap hari sedangkan baginda merupakan seorang rasul yang maksum atau dipelihara daripada dosa besar dan kecil.
2. Orang yang sentiasa beristighfar kepada Allah akan merasakan dirinya sentiasa dekat kepadnya-Nya. Bahkan akan timbul perasaan tenang dan dapat mengecapi hidup dengan penuh rasa yakin serta bebas daripada perasaan putus asa atau lemah.
3. Dosa itu adalah penyakit dan ubatnya adalah istighfar. Oleh itu bagi mengelakkan hati daripada lalai seseorang itu hendaklah sentiasa membanyakkan istighfar. Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah masanya keampunan daripada Allah itu akan berlaku.


kemusykilan seorang pemuda

Ada seorang pemuda mempunyai persoalan yang merunsingkan pemikirannya. Jadi dia ambil keputusan untuk bertanya pada tok imam di kampungnya.

Pemuda: Saya ada tiga soalan yang ingin bertanya pada tok imam:

Soalan pertama; Tunjukkan kepada saya bukti kewujudan tuhan itu?

Soalan kedua; Apa yang dimaksudkan dengan takdir?

Soalan ketiga; Syaitan dan neraka diperbuat daripada api, tetapi mengapakah syaitan dicampak kedalam neraka dan bukannya kedalam air?

Lalu tok imam menampar pemuda tersebut dan berkata.

Tok imam: Tamparan ini untuk menjawab ketiga-tiga soalan tadi, sakit tak tamparan itu?

Pemuda: Tentulah sakit!

Tok imam: Boleh tunjukkan pada saya rasa sakit itu?

Pemuda tersebut terdiam dan itulah jawapan untuk soalan pertama tadi.

Tok imam: Saya nak tanya adakah malam tadi saudara bermimpi saya akan menampar saudara atau telah tahu saya akan menampar saudara?

Pemuda: Tidak!

Jadi, itulah yg dinamakan takdir, soalan kedua sudah pun terjawab.

Tok imam: Tangan ini diperbuat daripada apa ya?

Pemuda: Tanah!

Tok imam: Jadi tamparan tadi menunjukkan pertembungan antara tanah dan tanah dan itu juga menyakitkan. Jadi, syaitan juga akan berasa kesakitan jika di humban kedalam api.

Terjawab sudah soalan ketiga.

Lalu pemuda itu pulang ke rumah dengan penuh keinsafan.

Pengajaran dari kisah ini, jangan mempersoal dan meragui kekuasaan Allah Subhanahu Wa Taala.

ilmu ikhlas

“Mari ku ajarkan ilmu ikhlas.” Kata seorang guru kepada anak muridnya.

“Nanti saya ambilkan buku dan pena untuk menulis,”

“Tak payah, bawa sahaja karung guni”

“Karung guni?” Kata anak muridnya seolah-olah tidak percaya.

“Mari kita ke pasar!”

Dalam perjalanan ke pasar mereka melalui jalan yang berbatu-batu.

“Kutip batu-batu yang besar dan masukkan ke dalam karung guni itu." Kata guru itu memberi arahan. Tanpa soal, anak muridnya memasukkan batu-batu besar yang mereka temui sepanjang jalan.

“Cukup?”

“Belum. Isi sampai penuh karung guni itu.” Sampai di pasar, mereka berdua tidak membeli apa-apa. Hanya belegar-legar dan melihat-lihat kemudian beredar ke luar.

“Tuan guru, kita tidak beli apa-apa?”

“Tidak. Bukankah karung gunimu sudah penuh?”

“Ya,ya…” Kata si murid, agak kelelahan.

“Banyak Beli barang.” Tegur seorang kenalan apabila melihat mereka dengan guni yang kelihatan penuh.

“wah, tentu mereka berdua ini orang kaya! Banyak sungguh barang yang mereka beli.'' Kata seseorang.

“Agaknya mereka hendak buat kenduri besar kot," Kata yang lain pula.

Sebaik kembali ke tempat tinggal mereka,si murid meletakkan guni yang berisi batu-batu tadi. “Oh,sungguh letih! Apa yang kita hendak buat dengan batu-batu ini tuan guru?”

“Tak buat apa-apa”

“Eh,kalau begitu letih sajalah saya.” Balas anak murid.

“Letih memang letih tapi kamu dah dapat ilmu ikhlas”

“Ikhlas?” Tanya anak murid kehairanan.

“kamu dah belajar apa akibatnya kalau tidak ikhlas dalam beramal”

“Dengan memikul batu-batu ini?”

“Ya, batu-batu itu umpama amalan yang riyak. Tidak ikhlas. Orang memujinya seperti orang-orang di pasar tadi yang memuji kamu banyaknya barang yang kamu beli. Tapi, kamu sendiri tahu itu bukan barang makanan atau keperluan,tetap hanya batu-batu.”

“Amal yang tidak ikhlas umpama batu-batu ini?

“Ya, hanya berat sahaja ditanggung. Dipuji orang, tetapi tidak ada nilainya di sisi Allah, yang kamu dapat, hanyalah penat.”

“ya, sekarang saya faham apa akibatnya beramal tetapi tidak ikhlas!” Ujar si murid.

Pengajaran: Ramai manusia yang tertipu dalam beramal kerana mengharapkan pujian. Padahal kata-kata pujian hakikatnya hanya menyebabkan diri terseksa kerana terpaksa hidup dalam keadaan yang bermuka-muka. Rugi benar orang yang tidak ikhlas, terseksa di dunia juga terseksa di akhirat.

11 December, 2009

hayati bersama...sebuah kisah..

Antara Kereta Sport Dengan Sebuah Al-Quran

Seorang pemuda yang sedang berada di tahun akhir pengajiannya
mengharapkan sebuah kereta sport daripada ayahnya...lantas, si pemuda memberitahu
hajatnya kepada ayahnya, seorang hartawan yang ternama...si ayah hanya
tersenyum...si anak bertambah yakin, andai keputusan peperiksaannya
begitu cemerlang, pasti kereta itu akan menjadi miliknya Beberapa bulan berlalu...ternyata si anak, dengan berkat kesungguhannya..telah
beroleh kejayaan yang cukup cemerlang..hatinya berbunga
keriangan...satu hari...si ayah memanggil si anak ke bilik
bacaannya..si ayah memuji anaknya...sambil menyatakan betapa bangga
hati seorang bapa sepertinya dgn kejayaan si anak yang cukup cemerlang...si
anak tersenyum puas...di ruang matanya terbayang kilauan kereta sport
merah yang selama ini menjadi idamannya itu Si ayah yang bagaikan
mengerti kehendak si anak, menghulurkan sebuah
kotak yang berbungkus rapi dan cantik...si anak terkesima...sungguh...bukan
itu yg kuhajatkan dengan hati yang berat...kotak itu bertukar tangan...matanya terarah
kepada riak wajah ayahnya...yg tidak menunjukkan sebarang perubahan;
seolah2 tidak dapat membaca tanda tanya yang bersarang dihatinya Dalam
pada itu, si anak masih membuka pembalut yang membungkus kotak
itu...penutup kotak dibuka...apa makna semua ini???..sebuah Al-Quran
kecil; comel dgn cover kulit..tinta emas menghiasi tulisan khat di
muka hadapan...si anak memandang ayahnya...terasa dirinya
dipermainkan...amarahnya membuak...nafsu mudanya bergelojak... ayah
sengaja mempermainkan saya...ayah bukannya x tahu betapa saya menyukai
kereta tu...bukannya ayah x mampu utk membelikannya... sudah
ayah...bukan al-Quran ni yang saya nak...katanya
keras....al-quran itu dihempaskan keatas meja bacaan...si anak terus
meninggalkan si ayah..tanpa memberi walau sesa'at utk si ayah
bersuara...pakaiannya disumbatkan ke dalam beg..lantas, dia
meninggalkan banglo mewah ayahnya...memulakan kehidupan baru dengan sekeping ijazah
yg dimilikinya 10 tahun berlalu..si anak kini merupakan seorang yang
berharta...punyai syarikat sendiri...dengan isteri yg cantik dan anak-anak yang
sihat...cukup membahagiakan...namun hatinya tersentuh... Sudah 10
tahun..sejak peristiwa itu dia tidak pernah menjenguk ayahnya...sedang
dia berkira2 sendiri...telefonnya berdering...dari peguam
ayahnya...ayahnya meninggal dunia semalam...dengan mewariskan semua hartanya kepada si
anak...si anak diminta pulang untuk menyelesaikan segala yg berkaitan
perwarisan harta Dan buat pertama kalinya setelah dia bergelar
bapa...si anak pulang ke banglo ayahnya...memerhatikan banglo yg
menyimpan 1001 nostalgia dlm hidupnya...hatinya sebak..bertambah sebak

apabila mendapati diatas meja di bilik bacaannya...Al-quran yang di hempaskannya masih lagi setia
berada disitu...bagaikan setianya hati ayahnya mengharapkan kepulangannya
selama ini...perlahan2 langkahnya menuju ke situ...mengambil al-quran
itu..membelek2-nya dengan penuh keharuan...tiba-tiba...jatuh sesuatu
dari Al-quran itu...segugus kunci...di muka belakang Al-quran itu...sebuah
sampul surat ternyata diselotepkan disitu Kunci itu segera dipungut...hatinya tertanya-tanya...nyata sekali...di dalam sampul
surat itu...terdapat resit pembelian kereta idamannya...dibeli pada
hari konvokesyennya... Dengan bayaran yg telah dilunaskan oleh si
ayah...sepucuk warkah..tulisan tangan org yg amat dikenalinya selama
ini..hadiah teristimewa utk putera kesayanganku....air
mata si anak menitis deras...hatinya bagai ditusuk sembilu..penyesalan
mula bertandang Namun semuanya sudah terlambat...
Sekadar renungan bersama: berapa banyak kita melupakan nikmat Allah, hanya semata-mata kerana nikmat itu tidak
"dibungkus", didatangkan atau diberi dalam keadaan yg kita hajati................renung2kan dan selamat beramal..:-)

10 December, 2009

KAMPUNG TEMPATKU DILAHIRKAN...

assalamualaikum kwn2...lama jgk sy xmenulis blog skrang, mklum la klau sudah berada di kg, alamatnya byk la keja nk dilakukan. rindu rasanya nk tulis blog..agak lamakn sy menyepi..hehehehe..

mari sy ceritakan suasana di kg sy..tempat kelahiran sy di Alor Star Kedah..selepas balik dari UKM hati sy begitu riang sekali, ye la nk dikatakn sudah lama berada di UKM..hehehehe..kepulangan sy disambut baik oleh adik2 n kakak sy..yg paling sy gembira sekali bila ibu sy mencium sy...mklum la ank mak..katanya sy semakin kurus..hehehe..ye ke?maklum la, klau duduk dinegeri orang jauh dari ibu bapa msti la makan xterurus..heheh ...nk berjimat katakan..mana xnya..makanan di sana mahal2 jgk..tmbh pula nk blik kg pun dh hmpir Rm 100 ringgit jgk la utuk pergi & balik...sebb tu sy jarang balik..

nk diceritakan suasana di kg..sy xtahu nk cerita mcm mana..sebab bg sy suasana di kg lebih best dari suasana dibandar..mana xnya..kt kg nie..bila malam je bunyi unggas2,angin bertiup sepoi2 bhs..memang best..kg sy nei bila time cuti je byk org wat kenduri kawen..bkn setakat org kg sy je bahkan sepupu sepapat sy pun mcm tu jgk..

klau nk cerita suasana kenduri di kg nie, 2,3 ari pun xabis..hehehehe..ye la byk nk kena cerita..xnk trtinggal lansung..hujung bln 12 nie kenduri mak sedara sy plak..knduri kawen..tp time tu sy dah masuk sem 6..dh tahun akhir di UKM..insya-allah..tp klau xada halangan sy blik..

ehhh...mak sy panggil plak..hehehehe..nanti kita dengar cerita lain plak di next episode...

10 November, 2009

wahai sahabat2ku yg bru lps exam

aku ucapkan thniah..sbb korang berjaya mengharunginya..last paperkn..hehehe..aku dh kt umh..tolong mk n ayahku..hehehehehe.

kepada asma,wat projek ilmiah cari2 la bhn kt aku sama ek..hehehehe

05 November, 2009

alhamdulillah...baru selesai jihad dalam exam

alhamdulillah....jihadku untuk sem nie di ukm...baru je selesai...maklum la,exam abis awal..05/11/2oo9..kepada kwnku asma,k.yam,anim,yui,siti n yg lain2 truskan prjuanganmu hingga ketitisan dakwat yg terakhir..hehehehe..

berusahalah ek..walaupun ada kwnmu ini dh blik umh smbil menikmati udara yg segar di kg tercinta..jgnlah korang sedih...hehehe,

oklah..jumpa sem depan ye..kwn2 love you all

20 October, 2009

exam final

wahai kwan2ku, mcm mana ngan study utk minggu nie??dh start ke? harap2 dah la ye...jgn dok brtangguh plak..hmmm, sem ini, nk crita exam aku xada gap lansung...huhuhu ada pun sehari dua je...xbest r...nk kena rush btol2 la...hmmm,(p/s: lain kali jgn stdy lewat2)..smlm p ptsl cari bhn ngan kwan aku,asma n gee.. time nk exam bru kelam kabut nk stdy ekk..hhehehehe..biasa la..dh jd kbiasaan mcm nie...

tp yg paling sedihnya..nk brpisah ngan motor...huhuhuhu..tau sbb pe? motor tu bknnya motorku..motor kakak snoir yg lps..dia bg pinjm..ari nie kata nk mai ambik tp xtau lg..ye la motor tu byk brjasa kt aku..sem nie nk katakan jarang turun tangga, mklum la dah ada motor org bg pinjamkn..guna la ngan sbaik mungkin..

tp apa bleh buat..hehehehe..tp aku xkisah pun, aku bleh mula la aktiviti aku brjoging turun tangga lpas nie..hehehehehe..lama d xbrsenam..buat kawan2 ku yg nk ambik exam nie n wat student ukm aku harapkan exam sem ne adalah yg tergempak buat korang...sama2 kita brdoa sama2...okey..

bg org islam yg seagama denganku, ku berharap bkn sahaja brusaha bahkan rohani kita jgk kena sucikan....wat la soalt2 sunat..dekatlah dengan pencipta kita...krn dia yg mengatur segala2nya di muka bumi ini...

gunung jerai

salam, smua kwn2ku..sory la sapa2 yg menunggu new post dari aku..mklumlah org besar katakn..smpai xada masa nk update blog..hehehehe..byk program yg nk kena handle bru2 nie..sory la ye..tmbh2 kpd kwn aku yg dua org nie...asma n gee, program yg aku handle tu wat kt gunung jerai..tp xdapat p pun program tu..sbb ada hal yg lebih pting..apa2 pun aku brsyukur sangt sbb program tu brjalan dgn lancar...thanks kepada smua yg join program tersebut..

perasaan sedih jgk la, xdpt join program tu, ye la, dh handle tp xdpt join..apa2 pun benda dh lepas xleh nk ulang2 mcm iklan sunsilk ke or iklan raya ke..hehehehe..mula2 wat program tu memang la agak tension, mklum la kurang penyertaan, dtmbh pula pmsaran kitaorang memang dh pokai la..bleh dikatakan kegawatan ekonomi jgk la...mai nk crita skit sblum rancang nk g gunung jerai tu...sblum tu rancang nk wat kt bukit hijau..tp bila dikira dgn prbelanjaannya kt sana memang xbrbaloi la nk g..byk sngt modal nk kena byr..akhirnyqa metting dibuat untuk memutuskan sama ada nk p atau pun tukar ke tmpt lain..exco aku bg cdngan tukar ke gunung jerai saje, sbb modal pun xbyk katanya..

akhirnya kata putus oleh smua exco2 g gunung jerai je la..pastu kes pasal tarikh plak..dh 3 kali tukar tarikh, mula2 tu 12-13 oktober, pastu dilihat ramai plak exco yg xleh p..tukar plak 17-19 oktober tp time tu kmi ambik satu hari je stdy week punya ari isnin,,p kt pusat pekembangan pelajar..dia xkasi..sbb time tu time stdy..lepa xnk kcau plak ngan stdy student..hehehehehe..nie la dugaan..last kali tukar 16-18 oktober..baru jadi akhirnya...memang dugaan jgk la...

tp alhamdulillah, walaupun xramai pserta yg p.. tp program ini brjalan dgn lancar...aku sbgai timln pgrah brsyukur sngt...tahniah kpd yg menjayakan..

05 October, 2009

Turki

2.0 Turki: Ke arah Pembentukan Negara Republik

Perang dunia pertama secara rasminya bermula pada 2 Ogos 1914 M. Peperangan bermula di Eropah Timur ( Howard 1970: 616) apabila terbentuknya dua perikatan yang berasingan untuk menegakkan kuasa masing-masing. Satu perikatan dikenali sebagai “Triple Alliance” yang didokong oleh British, Perancis dan Rusia manakala pihak penentang ialah “Entete Power” yang terdiri daripada Jerman, Austria-Hungary( Peacock 1976: 349).

Dawlah Uthmaniyyah telah menyertai peperangan ini pada November 1914 M, dengan menyebelahi Jerman apabila mengadakan perjanjian sulit dengan Jerman pada 1 Ogos 1914 M ( Goach 1950: 375). Umpamanya, pada 29 Oktober 1914 M, kapal perang Uthmaniyyah telah mengebom kapal Rusia di Pelabuhan Laut Hitam. Tindakan Uthmaniyyah ini telah memaksa Rusia mengisytiharkan perang ke atasnya pada 4 November dan diikuti Britain pada 5 November ( Mansfield Peter 1973: 12).

Penglibatan Dawlah Uthmaniyyah dalam peperangan ini telah menyebabkan termeterainya beberapa perjanjian dengan kuasa Barat. Misalnya melalui Perjanjian London, Dawlah Uthmaniyyah kehilangan hampir seluruh wilayahnya di Eropah. Perjanjian Konstantinople yang ditandatangani pada 18 Mac 1915 M dengan Rusia, Britain dan Perancis menyebabkan kota tersebut jatuh ke tangan Rusia ( Lenczowski, George 1962:3:99). Pada penghujung abad ke-20, hubungan Dawlah Uthmaniyyah dengan negara Itali, Rusia dan Perancis menggugat kedudukan Mustafa Kemal sebagai pemimpin revolusi Turki Muda.

Mustafa Kemal telah bangkit menentang kuasa-kuasa Barat apabila Perjanjian Sevres (10 Ogos 1920 M) yang ditandatangani antara Dawlah Uthmaniyyah dengan kuasa-kuasa tersebut gagal. Misalnya, kesan perjanjian tersebut Dawlah Uthmaniyyah kehilangan penguasaan ke atas Arabia, Hijaz memperolehi kemerdekaan, penyerahan Thrace kepada Greek ( Lenczowski, George 1962:3:100) dan sebagainya.

Bagi mengembalikan kekuasaan Dawlah Uthmaniyyah, Mustafa Kemal telah membuat pertemuan bersama Fuad Ali Pasya dan Rauf Bey di Ammessia bagi merangka dokumen perlembagaan Turki( Edib 1906: 96). Pada 23 September 1919 M, beliau mengetuai persidangan Erzerum yang bertujuan untuk membentuk kerajaan sementara di Turki. Mustafa Kemal memperjuangkan semangat kebangsaan Turki yang dikenali sebagai Turki Muda dengan menentang pemerintah Istanbul yang berada di bawah kuasa pihak bersekutu. Bagi mewujudkan sebuah kerajaan yang baru di Anatolia, Mustafa Kemal telah membuat beberapa pengisytiharan. Antaranya ialah:

1. Kemerdekaan tanahair dalam keadaan yang membahayakan.

2. Pemerintah di Istanbul terletak di bawah kuasa sekutu dan ia tidak dapat menjalankan tugas dengan sepatutnya.

3. Rakyat Turki harus berusaha untuk membebaskan tanahair dari kuasa asing.

4. Gerakan pembela tanahair yang telah ada harus disatukan oleh satu badan dan untuk itu perlu diadakan satu kongres ( Harun Nasution 1975: 149).

Pengisytiharan ini menyebabkan Mustafa kemal dilantik sebagai ketua bagi perkumpulan hak-hak rakyat di Erzerum pada 23 Julai 1919 M ( Harun Nasution 1975: 149). Pada bulan September satu kongres diadakan di Sivas dan persetujuan dicapai untuk menjadikan National Pact sebagai jalan untuk kemerdekaan Turki. Para perwakilan di persidangan tersebut bersetuju untuk memilih Mustafa Kemal sebagai presiden ( Vucinich 1965: 149). Ini adalah kerana kepimpinan yang ditunjukkan Mustafa Kemal dalam ketenteraan. Ini dapat dilihat pada ucapannya yang berbunyi “ Tuan-tuan saya yakin bahawa kita akan teruskan sokongan kita ke atas tenteranya (Itali) yang tinggal di bumi kita”( Edib 1906: 103).

Pada 1 Oktober 1919 M, Mustafa Kemal memperbaharui sistem pemerintahan kerajaan di Ankara dan mendesak agar diadakan pilihanraya dengan menggunakan fahaman kebangsaan mereka. Pada April 1920 M, Majlis Nasional Agong ditubuhkan sebagai ganti kepada parlimen di Istanbul ( Harry luke 1955: 161). Beberapa keputusan telah diambil antaranya ialah( Harun Nasution 1975: 150):

1. Majlis ini merupakan badan perwakilan rakyat yang tertinggi.

2. Majlis ini bertugas sebagai badan perundangan dan eksekutif

3. Majlis Negara yang anggotanya dipilih dari Majlis Nasional Agong akan menjalankan tugas memerintah.

4. Ketua Majlis Agong adalah merangkap ketua Jabatan Perdana Menteri (Harun Nasution 1975).

Pada 23 Julai 1923 M, pihak berikat telah menandatangani satu perjanjian dengan Dawlah Uthmaniyyah iaitu Perjanjian Lausanne. Melaui perjanjian ini pihak Berikat berjanji akan mengeluarkan tenteranya yang menduduki Anatolia dan Thrace ( Vucinich 1965: 115). Sebelum perjanjian ini ditandatangani, Mustafa Kemal telah menghapuskan sistem kesultanan dan menganggap sultan sebagai boneka. Turki telah mencapai kemerdekaan melalui Perjanjian Lausanne. Pada 29 Oktober 1932 M, Turki secara rasminya menjadi sebuah negara Republik( Mackenzie Kenneth 1974: 1). Dengan ini tamatlah pemerintahan Islam Uthmaniyyah yang berbentuk sistem khalifah dan muncullah pemerintahan Mustafa Kemal bercirikan negara sekular ( Altan Certin 1982: 10). Mustafa Kemal telah membuat beberapa pembaharuan untuk memodenkan Turki.

2.1 Perubahan Politik

Mustaffa Kemal melihat bahawa Jawatan Khalifah harus dihapuskan dan perkara ini telah dibincangkan oleh Majlis Nasional Agong. Kedudukan khalifah Abdul Majid di Istanbul di dapati tidak lagi mempunyai sebarang kekuasaan mutlak. Malahan pada waktu itu, khalifah hanya mempunyai hak untuk berbicara mengenai soal-soal yang bersangkutan dengan keagamaan manakala soal-soal pentadbiran kenegaraan telah diserahkan kepada sultan-sultan mengikut negeri dan sempadan masing-masing. Bagi Mustafa Kemal, wujudnya dua ketua dalam sesebuah negara adalah suatu yang tidak munasabah. Baginya, sesebuah negara itu harus bersifat sekular, dalam erti kata negara tersebut harus dipisahkan dari agama sebagaimana yang berlaku di Barat.

Pada bulan Oktober 1923 M, Majlis Nasional Agong telah mengambil keputusan, bahawa Turki adalah merupakan sebuah negara Republik (Kilic 1972: 38). Tetapi sebagai imbalan, usul golongan Islam supaya ditambah satu artikel yang mengatakan bahawa agama rasmi negara Turki adalah agama Islam telah diterima. Maka dapat diperhatikan bahawa negara baru lahir ini bukanlah sebuah negara sekular sepenuhnya.

Setelah Mustafa Kemal menduduki tangga Presiden Republik Turki, langkah awal yang dilakukan olehnya ialah mengubahsuai jentera pentadbiran kerajaan. Mustafa Kemal mula mengorak langkah ke arah pelaksanaan objektifnya untuk memperbaharui sistem pemerintahan Turki agar setaraf dengan negara Barat. Lantaran itu, proses demokrasi diperlukan ( Kimross 1964: 384). Oleh yang demikian, Majlis Nasional Agong telah bersidang pada bulan Februari 1924 M(Mikusch 1931: 352).

2.1.1 Penghapusan Sistem Khalifah

Mengenai persoalan sistem Khalifah, Kemal Ataturk berpendapat bahawa sistem Khalifah itu adalah sistem yang ketinggalan zaman dan beliau berhasrat untuk menghapuskannya. Pada 1 Mac 1924 M, hasil dari Persidangan kebangsaan. Khalifah diminta meninggalkan negeri dan masjid dijadikan harta negara dan sekolah agama diletakkan di bawah naungan Kementerian Pelajaran. Di dalam persidangan ini Kemal Ataturk telah menekankan tiga perkara utama (Lewis 1960: 263) iaitu :

  1. Menstabilkan Republik Turki
  2. Melancarkan satu sistem Pelajaran Kebangsaan
  3. Keperluan untuk memperbaiki Islam dan menjauhkannya dari menjadi alat politik sebagaimana yang diamalkan sebelum ini.

Serentak dengan itu, dikeluarkan usul penghapusan sistem Khalifah dan khalifah Abdul Majid telah diminta meninggalkan Turki. Pembaharuan seterusnya ialah untuk (Lewis 1960: 264) :

  1. Menghapuskan kewujudan Jabatan Syaikhul al-Islam dan Kementerian Syariah.
  2. Menutup madrasah-madrasah dan sekolah agama.
  3. Menghapuskan mahkamah syariah yang ditadbirkan mengikut undang-undang Islam.

Akhirnya pada tanggal 3 Mac 1924 M, Majlis memutuskan bahawa Jawatan Khalifah akan dimansuhkan sepenuhnya(Kilic 1972: 38). Ekoran daripada peristiwa tersebut, serta tindakan-tindakan susulan yang dilakukan oleh Majlis National Agong terhadap mereka yang terlibat dengan Jawatan Khalifah serta pengambilan aliran pengurusan masjid dan sekolah agama, lebih-lebih lagi dengan pemergian Sultan Abdul Majid bersama keluarga ke Swiss, maka dengan rasminya bermula era baru Turki sebagai negara Republik Demokratis.

2.2 Perubahan dari segi Ekonomi

Dari segi ekonomi, Mustafa Kemal tidak begitu banyak pembaharuan yang dilakukan. Tetapi beliau menyamakannya dengan corak sistem di Barat. Beliau membuat sistem ekonomi kepada sistem yang bercorakkan kapitalis (ekonomi bebas), ini bermakna ekonomi kapitalisme merupakan satu sistem ekonomi yang berasaskan kepada ekonomi bebas. Ini bermakna setiap individu atau mana-mana syarikat yang memiliki harta atau modal bebas menjalankan kegiatan ekonomi atau perdagangan. Matlamat utama di dalam sistem ekonomi kapitalisme ialah keuntungan yang maksima. Ini kerana, dalam sistem ini setiap pengguna berkuasa seratus peratus terhadap ekonomi tersebut(Hasrizal Abdul Jamil 1996).

2.3 Perubahan dari segi sosial dan keagamaan

Dalam konstitusi 1921 ada menyebut bahawa : Turki adalah sebuah negara Republik dan Islam adalah agama rasmi negara tersebut. Dengan demikian dapat ditakrifkan bahawa negara Turki bukanlah sebuah negara Sekular sepenuhnya. Kedaulatan negara belum terletak ditangan rakyat sepenuhnya, tetapi pada syari’at, kerana dalam artikel dua dari konstitusi tersebut ada mengatakan bahawa Islam adalah agama rasmi negara.

Dasar pemisah yang dilakukan oleh Mustafa Kemal adalah jelas apabila beliau telah menghapuskan jawatan Syaikhul al-Islam pada tahun 1924 M, dan diikuti pula dengan pembubaran Kementerian Syariah. Hukum syariah dalam soal perkahwinan diganti dengan hukum Swiss iaitu iaitu perkahwinan yang dilakukan tidak lagi mengikut syariah tetapi sebaliknya menggunakan hukum sivil.

Rancangan Kemal Ataturk untuk memisahkan agama dengan institusi pemerintahan jelas dapat dilihat apabila beliau meletakkan Jabatan Syaikhul al-Islam dan Kemajuan Asas Agama di bawah Jabatan Perdana Menteri(Dr. Ahmad 1965: 234). Usaha Mustafa Kemal berjaya dan mulai tahun 1928 M, negara tidak lagi mempunyai hubungan dengan agama. Sembilan tahun kemudiaan, iaitu sesudah prinsip sekularisme dimasukkan ke dalam Konstitusi 1937 M, barulah Republik Turki menjadi negara sekular sepenuhnya(Harun Nasution 1975: 155).

Polisi asas keagamaan bagi Kemal Ataturk ialah Laicisma yang tujuannya bukan untuk menghancurkan Islam tetapi menghentikan kuasa agama, terutamanya dalam bidang politik, sosial serta kebudayaan dan juga membataskan perkara-perkara yang mempunyai hubungkait dengan kepercayaan agama mengecilkan skop keislaman hanya sebagai satu agama dalam negara yang moden dan kebaratan(Lewis 1960: 404).

2.3.1 Penukaran Pemakaian Fez’

Selepas berlakunya pemberontakan puak Kurdish, Kemal Ataturk telah mengambil tindakan untuk mengubahsuai imej Turki. Perubahan awal yang dilakukan oleh beliau ialah dengan menukar pemakaian Fez’ kepada pemakaian headgear( topi berpinggir). Perubahan ini bagi masyarakat Islam Turki adalah satu perubahan yang nyata. Selama ini pemakaian Fez’ di kalangan mereka dan juga pemakaiannya di kebanyakkan negara-negara Islam yang lain adalah merupakan simbol identiti Islam yang membezakan diantara golongan kafir dan Islam.

Kemal Ataturk mengecam dan mengharamkan pemakaian Fez’ kerana beliau menganggap bahawa pemakaiannya melambangkan kejahilan, kecuaian fanatisme dan kebencian kepada kemajuan. Maka pada 2 September 1927 M, perintah pengharaman pakaian rasmi upacara agama dan sebagainya. Sebagai gantinya, rakyat Turki digalakkan memakai pakaian Barat yang berupa topi, kemeja, tali leher, dan jaket(Lewis 1960: 267).

Mustafa Kemal menggalakkan rakyat agar berpakaian ala-barat. Ini terbukti dalam peristiwa “The Battle of Hat”, di mana beliau sanggup menumpahkan darah dalam soal pakaian. Peristiwa ini berlaku kesan daripada pemaksaannya ke atas rakyat supaya memakai topi(Edib 1906: 108-109).

Bagi Kemal Ataturk, dalam usaha membentuk negara Republik Turki, maka adalah perlu kepada berlakunya perubahan dalaman dan luaran dalam setiap aspek kehidupan masyarakat. Perkara ini telah didemokrasikan oleh Kemal Ataturk sendiri apabila beliau telah memakai topi panama(Panama Hats) ketika melakukan lawatan ke Black Sea Coast pada August 1925 M(Eversley 1967: 421).

2.3.2 Penukaran Undang-undang Keluarga

Pada tahun 1926 M, undang-undang sivil Turki diumumkan secara rasmi. Ini jelas menentukan langkah modenisasi di Republik Turki bermula(Kilic 1972: 38). Undang-undang 1926 M, telah memberi peluang kepada wanita maju kehadapan seganding dengan kaum lelaki. Jika ketika di bawah pentadbiran sultan, ia adalah sesuatu yang luar biasa untuk melihat lelaki atau wanita berjalan-jalan sama ada di Bandar atau di desa. Poligami diharamkan dan wanita mendapat hak penceraian yang sama seperti lelaki. Wanita diberi kebebasaan untuk mengahwini lelaki bukan Islam(Eversley 1967: 427). Bukan itu sahaja, malah kaum wanita juga diberikan kebebasan bersuara dalam hal-hal politik dan pentadbiran negara. Ini terbukti apabila Akta Majlis Perbandaharaan yang diluluskan pada 16 April 1930 M(Eversley 1967: 427), telah memberi mereka hak mengundi dalam Pilihanraya Perbandaran.

Penulis menyifatkan perkara yang demikian bersandaran kepada idea Lothorp Stoddara(L.Stoddard 1966: 248) yang menyatakan bahawa : “Proses transformasi sosial menduduki peringkat yang paling tinggi”. Segala adat-adat serta kebudayaan dari Barat sama ada baik atau buruk dibawa masuk ke Turki. Contohnya dalam majlis-majlis sosial, seperti majlis perjumpaan besar kaum elit, minuman keras seperti arak menjadi hidangan utama. Disamping itu, tarian-tarian bercorak Barat yang mengghairahkan diperkenalkan di majlis serupa itu. Situasi ketika ini, masyarakat Islam menentang sikap buruk yang membawa masuk di dalam dunia Islam(Kimross 1964: 389).

2.3.3 Perubahan Kalendar Hijrah kepada Gregorian

Perubahan seterusnya yang dilakukan oleh Kemal Ataturk ialah penukaran kelendar yang berdasarkan kepada bulan-bulan Greek dengan tahun hijrah yang dimodenkan(Lewis 1960: 133). Kemudian pada tahun 1935 M, hari Ahad telah diiktiraf sebagai hari cuti am bagi menggantikan hari Jumaat(Davison 1968: 133). Dalam tahun yang sama juga diluluskan undang-undang yang mewajibkan warganegara Turki mempunyai nama belakang, nama keluarga(Harun Nasution 1966: 156).

2.3.4 Pengharaman Pemakaian Tudung dan Hak Kebebasan Wanita

Semangat sekularisme yang telah terpahat di jiwa Kemal Atartuk itu telah menyebabkan beliau pernah mengatakan kata-kata :

“Wanita yang bertudung, menutup muka dan memalingkan muka dari lelaki. Keadaan ini akan mendedahkan bangsa tersebut kepada persendaan”

Maka dalam persoalan ini, isterinya Latife telah digunakan sebagai simbol peribadi Barat yang perlu dicontohi. Wanita bertudung diperintahkan membuka tudung mereka dan mendedahkan aurat mereka dengan pakaian moden sepertimana pakaian wanita-wanita Parsi. Walaubagaimanapun usaha awal Kemal Ataturk untuk mengharamkan pemakaian purdah dikalangan wanita gagal. Kemal Ataturk berkehendakkan agar wanita di zamannya bersaing dan mendapatkan hak dan taraf yang sama dengan kaum lelaki. Hal ini termasuklah perkara-perkara yang berkaitan dengan pendidikan, pekerjaan, rumahtangga mahupun perkara yang membabitkan soal negara seperti hak mengundi dan sebagainya.

Hak kebebasan berpolitik kaum wanita telah diluluskan pada 5 Disember 1935 M, ini membolehkan kaum wanita mengundi dalam General National Assembly (GNA) dan juga hak untuk menjadi calon. Dalam ilmu keagamaan dan ia dikenali sebagai “Madrasah” dan diuruskan oleh seorang “Mullah” yang mengajar orang ramai menghayati al-Quran dalam bahasa Arab(Philip 1956: 207).

Reformasi sosial yang diperkenalkan oleh Mustafa Kemal telah mengubah sebahagian besar corak kehidupan masyarakat di Turki yang sebelum ini berlandaskan ajaran Islam kepada budaya Barat. Pembaharuan yang diperkenalkan ini mendapat penentangan dari rakyat Turki seperti mengantikan solat dengan bahasa Turki dan mensekularkan agama gagal ( Mukti Ali 1994: 98).

2.4 Perubahan Pendidikan

Ditinjau dari segi pendidikan, corak pendidikan moden telah diperkenalkan bagi menggantikan pendidikan agama. Sejajar dengan itu, madrasah-madrasah telah ditutup diikuti dengan pemansuhan pendidikan agama di sekolah-sekolah di Bandar pada tahun 1930 M, dan sekolah desa pada tahun 1938 M(Harun Nasution 1975: 155). Ekoran dari itu, kurikulum baru hanya membenarkan pelajaran tafsir dan hadis diajar seminggu sekali, sebagai gantinya pelajaran sains dan teknologi serta pelajaran Fiqh Ijtihad telah dijadikan mata pelajaran bagi setiap penuntut. Implikasi dari perkara tersebut pengaruh pendidikan moden telah bertindak mempengaruhi sukatan pelajaran Turki ketika itu (Brocklemann T.th: 703).

2.4.1 Perubahan Sukatan pelajaran

Sebelum Era Tanzimat, kanak-kanak Turki hanya terpelajar semata-mata dalam bidang pengajian Islam. Pembaharuan yang dibuat di zaman Tanzimat adalah bertujuan untuk memperkenalkan pendidikan sekular. Pada peringkat permulaannya, terdapat konflik yang hebat di antara pendidikan Barat dan pendidikan agama. Pengenalan pengajaran dalam mata pelajaran lukisan dan mata pelajaran bahasa Perancis telah mendapat penentangan (Golkap 1959: 234) kerana ia dianggap melewati kekuasaan-Nya. Sungguhpun begitu, sedikit demi sedikit pendidikan yang berteraskan sekular itu mula diterima tetapi semakin bertambahnya pengaruh pendidikan sekular semakin berkurang pula kepentingan dalam pendidikan agama.

Di awal peringkat pengenalan pendidikan sekular, beliau telah mengadakan kelas demonstrasi yang menggunakan huruf rumi dalam proses pembelajarannya menggantikan huruf-huruf Arab. Walaupun usaha-usaha ini menemui kegagalan dan tidak dapat diterima oleh rakyat terutamanya oleh golongan ulama, yang mengecam tindakan Mustaffa Kemal mengubah laungan seruan azan dalam bahasa Arab ke bahasa Turki.

3.0 Gerakan Penentangan Keagamaan di Turki.

Pada zaman pemerintahan Attartuk, di tampuk kepimpinan beliau telah membawa malapetaka yang besar kepada Islam dengan perlaksanaan gigih sekularisme iaitu pemisahan agama daripada kehidupan berpolitik. Islam tidak lagi selaku teras kedaulatan. Pendeknya, dalam gerakan mensekularisasikan negara, aspek syariat tidak lagi mendapat tempat dalam pemerintahan. Namun ia tidak sama sekali mehentikan perjuangan Islam dan keimanan yang masih bertapak di sanubari rakyat.

Syeikh Said Nursi Bediuzzaman meneruskan perjuangan menyedarkan orang ramai tentang bahayanya apa yang dihadapi oleh Turki. Beliau diekori kemana sahaja dan pernah diintip ketika hendak bersembahyang supaya mematuhi larangan azan dilaungkan dalam bahasa Turki. Akhirnya, beliau ditangkap dan dipenjarakan. Ketika Syeikhul Islam Turki, Sheikh Mustaffa Sabri telah mengeluarkan fatwa tentang sekularisme. Katanya, penganut ajaran tersebut adalah terkeluar dari Islam.

Pada tahun 1945, corak pemerintahan satu parti (Parti Rakyat ketika itu) telah dimansuhkan. Muncul parti politik baru dan menentang secara terbuka tentang dasar dan Rancangan Parti Rakyat. Buku bercorak agama diterbitkan setahun kemudian dan terdirinya parti demokratik Turki yang diasaskan oleh kalangan pemimpin Parti Rakyat seperti Jalal Bayar, Adnan Manderes, Fuad Koprulu dan lain-lain. Mereka masih menyokong sekularisme tetapi wujud perbezaan pendapat. Mereka mahukan demokrasi sejati, menentang bentuk kekejaman dan berpendirian kehendak Islam. Diantara janji utama ialah, sekiranya Parti Demokratik memegang teraju kuasa, azan akan dibenar untuk dilaungkan dalam bahasa Arab. Menerusi pilihanraya 1950, Parti Demokratik telah menang besar. Salah satu sebab kemenangan ialah kerana usaha penyokong Said Nursi yang merayu undi supaya menyokong parti itu. ( Hasrizal Abdul Jamil 1996).

Tanggal 16 Jun 1950 menjadi detik penuh bersejarah dan gilang-gemilang kerana azan dilaungkan dalam bahasa Arab. Pengharaman terhadap rukun haji dimansuhkan dan sekolah agama dibuka semula. Pada 1951, Persatuan Menggalakkan Pendidikan ditubuhkan dan Sekolah Imam dan Khatib dibangunkan, Al-Quran dibacakan di corong-corong radio, Risailan-Nur (karya Said Nursi yang diharamkan) telah dicetak dan disebarkan.

Sungguhpun Parti Demokratik bersikap tolak ansur terhadap Islam, tetapi sekularisasi yang berlangsung selama 27 tahun tetap sukar melentur pemujanya. Dengan gema kritikan yang lantang serta mengutarakan Politik Islam, saki-baki penyokong dasar lama seperti pemilik akhbar, golongan birokrat dan elit tentera mula melenting dan menekan kerajaan melalui tangan-tangan yang tidak nampak supaya bertindak terhadap penyokong Islam.

Perdana menteri, Adnan Manderes tidak berupaya menghadapi tekanan dan terpaksa tunduk. Gerakan bermula pada 1952 dan 1953. Mac 1952 Parti Islam Demokratik diharamkan, manakala duta yang pro Islam dipanggil pulang. Suasana yang ada telah digunakan oleh pewaris sekular untuk menentang dakwah. Pada 23 Mac 1960, Ustaz Said menghembuskan nafas yang terakhir. Dua bulan selepas kematian beliau, anasir sekular dalam tentera Turki telah menggulingkan kerajaan. Rampasan tentera pada 1960 diketuai oleh Jeneral Jamal Cursel, seorang berdarah Yahudi. Adnan Manderes dan Jalal Bayar ditangkap dengan tuduhan mengkhianati dasar-dasar Kamal Attarturk.

Menurut Dr. Muhammad al-Bahi dalam bukumya "Penentangan Islam Terhadap Aliran Pemikiran Perosak", di kalangan umat Islam, Turki adalah negara umat Islam di Timur yang mengisytiharkan sekularisme Barat sebagai asas politik baharunya selepas Artarturk memegang tampuk kekuasaan. Turki menerima sekularisme adalah secara paksa yang dibuat oleh Pihak Berikat setelah mereka memenangi Perang Dunia Pertama. ( Hasrizal Abdul Jamil 1996).

keINdAhAn TuHan