dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

22 December, 2009

ASAL USUL HAJARUL ASWAD

Hajarul Aswad (الحجر الأسود) merupakan salah satu batu batu hitam yang terdapat di penjuru kaabah..seperti yang kita ketahui Hajarul Aswad merupakan batu yang diturunkn oleh Allah s.w.t dr syurga..menurut riwayat yang saya baca Abdullah bin Abbas meriwayatkan Hajar Aswad merupakan batu yang berasal dari syurga & tiada sesuatu selain batu itu yang turunkn dari syurga ke dunia...

Pada mulanya Hajar Aswad tidak bewarna hitam,ttp warna susu yang berkilat yang memancarkan sinarnya..hal ini diterangkan oleh Abdullah bin Amr bin As r.a. Beliau menerangkan tentang keadaan Hajar Aswad yang dahulunya putih bersinar menjadi hitam. Hal ini adalah akibat daripada perbuatan keji & kotor yang dilakukan oleh orang musyrik..namun kelak nanti Hajar aswad akan bertukar semula menjadi putih bersinar.

menurut riwayat Ibbnu Abbas dan Abdullah bin Amr bin As, dahulu Hajar Aswad tidak hanya berwarna putih tetapi juga memancarkan sinar yang berkilauan. Sekiranya Allah s.w.t tidak memadamkan kilauannya, tidak seorang manusia pun yang sanggup mamandangnya.

Sumber : melayu.sg

1 comment:

keINdAhAn TuHan