dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

11 February, 2010

Usrah: cErItA MenGeNAi SuRAh Al-KaHF

Assalamualaikum sahabat2...di sini aku ingin berkongsi dengan sahabat2 mengenai Usrah yang dilakukan oleh aku dan adik2ku semalam di Surau..Tahukah sahabat2 bila kita dengar je Usrah..apa yang bermain di fikiran sahabat2???

bila ditanya kepada orang2 yang lain, mengenai Usrah..jawapan mereka hanyalah program yang berkaitan agama...btol ke?..bg aku fikiran sebegini terlalu sempit.mybe disebabkan perkataan Usrah ini yang membuatkan seseorang itu mempunyai tanggapan seperti ini..Usrah bukan hanya membincangkan Ilmu agama bahkan meliputi aspek Ekonomi, Politik dan Sosial..dan Isu semasa..Dalam al-Quran juga tidak hanya tertumpu kepada satu aspek, bahkan byak aspek..kerana Islam itu adalah Shumul(menyeluruh)..

aku hendak tanya kepada korang Apa pula Usrah??baiklah aku akan menceritakan kepada korang..Usrah bermaksud Keluarga. yang saling lengkap melengkapi....sbb itu kita lihat,ibu & bapa kita boleh mengenali perangai anak2nya..ini disebabkan keakraban mereka mengenali perangai anak2 mereka..dalam keluarga byk perkara2 yang kita berkongsi bersama ibu dan bapa kita sama ada baik mahupun buruk.,susah mahupun senang,gembira mahupun sedih...btol x?begitu juga Usrah..dalam Usrah ini,kita dapat mengenali kawan kita dengan lebih mendalam..kita kenal hatinya,sikapnya,budinya,kelebihannya..sehinggakn masalah peribadi sendiri mampu diluahkan dalam program sebegini..

Bolehkah sahabat bayangkan sekiranya api dan cahaya dipisahkan..tentu sahabat2 hairan dan xmasuk akal..klau dah ada api sudah semestinya ada cahaya kn?? ia diibarat seperti orang buta yang boleh merasa bahang panas api,namun tidak boleh melihat cahayanya..disini kita boleh kaitkan, kebenaran itu adalah jelas dan nyata di tambah lagi di panduan di dalam al-Quran, & as-Sunnah yang nabi tinggalkan kepada umatnya..untuk dijadikan sebagai petunjuk jalan dalam kehidupan kita. namun manusia tidak pernah nampak kerana terlalu leka dengan dunia.... dan sanggup melakukan perbuatan yang terkutuk dan berdosa..dan lupa dengan nikmat yang diberi.

baiklah, disini aku akan kongsi apa yang aku dapat dalam Usrah semalam..dalam Usrah semalam kami telah membaca surah al-Kahf yang di dalamnya mempunyai 4 cerita..
  1. cerita mengenai ashabul kahf
  2. cerita mengenai 2 orang pekebun,seorang yang tidak bersyukur(kafir)dan seorang lagi yg bersyukur(beriman)
  3. mengenai Nabi Musa dan Nabi Khidir..
  4. Kisah Zulkarnain.
yang akan aku ceritakan kepada korang hanyalah 3 dahulu..yg sempat aku baca...

1. cerita pertama mengenai Ashabul Kahf:


dalam kisah ini,beberapa pemuda(beriman) dikatakan lari daripada pemerintahnya yang zalim dan kufur..disebabkan mereka hendak menjaga iman mereka..pemuda2 tersebut lari dan bersembunyi di gua lalu mereka berdoa,

"ya Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami".(surah al-kahf ayt 10)

kemudian Allah menutup telinga mereka di dalam gua selama beberapa tahun. kemudian mereka di bangun..umpama baru berapa sehari mereka tidur..di sinilah kita tahu, kebenaran Islam itu nyata. orang yang berpegang teguh dengan ajaran Allah, akan dilindungi oleh-Nya..sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui lagi Maha Mendengar.

2. dalam kisah 2 orang pekebun, seorang yang tidak bersyukur(kafir) dan seorang lagi bersyukur(beriman)

dalam kisah ini, pekebun yang tidak bersyukur itu,diberikan dua buah kebun anggur dan dikelilingi kedua kebun itu dengan pohon2 kurma dan di antara keduannya(kebun itu) dibuatkan ladang..dan menghasilkan buah, buahnya tidak pernah sedikit pun kurang, dan dicelah2 kebun itu dialirkan dengan sungai..dan dia memiliki kekayaan besar dan berkata kepada kawannya (yang beriman) hartaku lebih banyak dari hartamu dan pengikutku lebih kuat..pekebun yang kafir ini masuk ke dalam kebunnya dengan angkuh dan sombong..dan mengatakan kebunnya tidak akan binasa selamanya..dan sekiranya aku dikembalikan kepada Tuhanku ,pasti aku akan mendapat tempat yang lebih baik daripada ini.

kawannya( yang beriman) berkata kepadanya "apakah engkau ingkar kepada Tuhan yang menciptakan engkau dari tanah, kemudian dari setitis air mani, lalu dijadikan engkau seorang lelaki yg sempurna?(surah al-Kahf ayt: 37)


tetapi aku (percaya bahawa) Dialah Allah, Tuhanku dan aku tidak mempersekutukan Tuhanku dengan sesuatupun. (Surah al-Kahf,ayt:38)dan mengapa ketika engkau memasuki kebunmu tidak mengucap "Masya Allah, la quwwata illa billah" (sesungguhnya, atas kehendak Allah, semua ini terwujud), tidak ada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah. sekalipun engkau anggap harta dan keturunanku lebih sedikit daripadamu.(surah al-Kahf ayt: 39).

Mudah-mudahan Tuhanku, akan memberikan kepadaku (kebun) yang lebih baik dari kebunmu (kebun itu menjadi tanah yang lincin). atau airnya yg surut ke dalam tanah dan engkau tidak akan menemukannya lagi..

dengan harta kekayaannya dibinasakan..barulah dia menyesal dan berkata "betapa sekiranya dahulu aku tidak mempersekutukan Tuhanku dengan sesuatu pun"(Surah al-Kahf ayt 42).

di sini kendak dikatakan janganlah kita sombong dan angkuh dalam setiap perkara,akhirnya kita akan mendapat kerugian..

3. dalam kisah yang seterusnya adalah di antara nabi Musa dan seorang hamba Allah.

kisah ini adalah mengenai nabi Musa yang ingin menunutut ilmu daripada nabi Khidir..hal ini disebabkan nabi Musa mengatakan dirinya yang hebat..namun ada yg lagi hebat darinya, iaitu nabi Khidir..akhirnya nabi Musa ingin mencari nabi Khidir dan ingin menuntut Ilmu darinya.. beliau tidak akan berhenti berjalan sebelum sampai ke pertemuan dua laut walaupun bertahun2.

ketika beliau dan pembantunya sampai ke pertemuan dua laut, mereka lupa ikannya, lalu ikan itu melompat meganbil jalannya ke laut. maka ketika mereka melewati tempat itu, Musa berkata kepada pembantunya, " Bawakan ke mari makanan kita, susungguhnya mereka merasa letih dan lapar. pembantunya menjawab"Tahukah engkau ketika kita mencari tempat berlindung di batu tadi, maka aku lupa untuk menceritakan tentang ikan itu yang mengambil jalan ke laut..aneh sekali..

Jawab Musa itulah tempat yg kita cari..lalu keduanya kembali mengikut jejak mereka semula. lalulah mereka bertemu dengan seorang hamba yang telah diberikan ilmu dan rahmat dari Allah. bolehkah aku mengikutimu agar engkau mengajarkan aku( ilmu yang benar) yang telah diajarkan kepadamu (untuk menjadi petunjuk) (Surah al-Kahf ayt:66). dia menjawab, "sesungguhnya, engkau tidak sanggup sabar bersamaku" jawab nabi Khidir.(Surah al-Kahf ayt 67) .

dan bagaimana engkau akan dapat bersabar atas sesuatu,sedangkan engkau blum mempunyai pengetahuan yg cukup tntng hal itu?".(surah al-Kahf ayt 68). Musa berkata, "Insya-Allah akan engkau dapati aku orang yang sabar, dan aku tidak akan menentangmu dlm urusan apa pun. (surah al-Kahf ayt 69). dia berkata, "Jika engkau mengikutiku, maka janganlah engkau menanyakan kepadaku tentang sesuatu apa pun, sampai aku menerangkannya kepadamu.(Surah al-Kahf ayt: 70).

maka keduanya berjalan, hingga ketika keduanya menaiki perahu lalu dia melubangi perahu tersebut. lalu Musa berkata, "Mengapa engkau melubangi perahu itu, apakah untuk menenggelamkan penumpangnya? Sesungguhnya engkau telah melakukan kesalahan yang besar"( Surah al-Kahf ayt 71).

Dia berkata, "Bukankah sudah kukatakan, bahawa engkau tidak akan mampu bersabar bersamaku".(Surah al-Kahf ayt:72). Musa berkata, "Janganlah menghukumku di atas kelupaanku dan kesulitan dalam urusanku".(ayt: 73).

Maka berjalanlah keduanya hingga mereka berjumpa dengan seorang anak muda, maka dia membunuhnya. Musa berkata, "Mengapa engkau membunuh jiwa yg bersih, bukan kerana dia membunuh org lain? Sungguh, engkau telah melakukan sesuatu yg sangt mungkar".(ayt: 74).
Dia berkata, bknkah sudah kukatakan bhwa engkau tidak mampu bersabar bersamaku". (ayt 75).Musa menjawab, "Jika aku bertanyakan kepadamu tntng sesuatu setelah ini, jgn lg engkau membolehkan aku menyertaimu, sesungguhnya engkau sudah sabar menerima alasanku". (ayt:76).

Maka keduanya berjalan sehingglah smpai kepada penduduk suatu negeri, mereka berdua meminta dijamu oleh pnduduknya, ttp tidak seorang pun yg menjamu mereka. kemudian keduanya melihat dinding rumah yg hampir roboh di negeri itu, lalu dia menegakkannya. Musa berkata, "Jika engkau mahu, niscaya engkau dapat meminta imbalan untuk itu".(ayt:77).

Dia berkata,"Inilah perpisahan antara aku dengan engkau, aku akan memberikan penjelasan kepadamu atas setiap perbuatanku yg engkau tidak mampu sabar terhadapnya.(ayt:78).

Adapun perahu itu adalah milik org miskin, yg bekerja di laut, aku bermaksud merosakkannya kerana dihadapan mereka ada seorang raja yang akan merampas setiap perahu.(ayt:79). Dan adapun anak muda (kafir )itu, kedua org tuanya mukmin, dan aku khawatir klau dia akn memaksa org tuanya kepada kekafiran dan kesesatan.(ayt:80). Kemudian Tuhan akan mengntikan seorang ank yg lebih baik kesuciannya daripada anak itu, dan lebih sygkan ibu&bapanya. Dan adapun, dinding rumah itu adalah milik2 anak yatim di kota itu, yg dibwhnya trsimpan harta bg mereka berdua, ayhnya yg soleh. Maka Tuhanmu menghendaki agr keduanya smpai dewasa dan keduanya mengeluarkan simpanannya itu sbgai rahmat Tuhanmu. Apa yg kuperbuat bkn menurut kemahuanku sndiri. Itulah keterangan perbuatn2 yg engkau tidak sabar terhadapnya

No comments:

Post a Comment

keINdAhAn TuHan