dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

03 March, 2010

BaKtErIA Dari NaJis BaYi PemAngKiN DaLam YoGuRT

Salam, bila terbaca majalah pendidik Mei-Jun 2009/Jamadilawal-Jamadilakhir 1430H yang aku dapat sebagai penghargaan sebagai Bekas Exco PKMK(Mantan). Aku sebenarnya terkejut jgk, bila membaca sebuah article yg mengatakan bakteria dari najis bayi dijadikan pemangkin dalam Yogurt terus membuat aku rasa loya skit..hehehehe..ye la aku nie antara yang suka makan atau pengemar Yogurt...Bila dh baca article nie rasa loya plak..tp ini adalah fakta. Mula tu aku terfikir jugak bleh ke makanan dicampurkan dengan bakteria sedangkan bakteria tu jahat?

Tp bila aku baca je lagi article nie..macam dah ada je jawapannya..Bakteria sebenarnya xsemuanya jahat. Bakteria ada yang baik dan ada yang jahat. Bakteria yang membawa kepada kebaikan disebut sebagai prebiotic. Contohnya Lactobacillus, bifido bacterium dan streptococcus. Bakteria ini digunakan bg membantu industri makanan dalam menghasilkan produk berasaskan susu terutamanya dalam proses penapaian untuk menghasilkan Yogurt.

sekarang, aku nk terang kt korang mcm mana plak bakteria baik yang diambil dari najis bayi di masukkan dalam makanan. teknologi hari ini memungkinkan bakteria ini dipencilkan dari bendasing. seterusnya bakteria ini dibiakkan untuk mendapatkan kultur bakteria prebiotic yang tulen selepas dieram, diempar dan dibersihkan dengan air. Akhirnya bakteria kultur yg tulen terhasil dan digunakan sebagai agen pemangkin dalam penghasilan Yogurt. walaupun menurut Islam, najis bayi adalah najis yg tidak boleh dimakan. Namun, bakteria yg diambil drpdanya telah melalui proses pengasingan dan penyucian dengan air suling. Kedua-dua peringkat proses ini selaras dgn tuntutan syarak dlm proses menyucikan najis. utk maklumat kwn2, setiap sesuatu yg terkena najis, tidak lg dianggap najis sekiranya telah dibersihkan unsur-unsur najis yg terkena padanya.

Jadi, kita xperlukah risau lagi. Penggunaan bakteria dalam Yogurt adalah harus. kwn2 bleh la mkn ye..hehehehe..selagi ia tidak bercampur dgn perkara2 yg haram dimakan. Yogurt banyak mempunyai kebaikan. Disebut juga bahawa Rasulullah SAW pernah memberikan Yogurt kepada shbt yg sedang sakit.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Kali ke-62 telah memutuskan bahawa hukum menggunakan bakteria kultur yg dipencilkan daripada sbrg benda najis sebagai agen pemangkin dalam yogurt adalah harus dengan syarat sperti yg ditetapkan. (Ustazah Taqwa Zabidi)..

lps ini..jangan la geli plak nk mkn Yogurt ye kwn2..aku cerita nie sbgai ilmu..bleh kita kongsi2..hehehe

1 comment:

keINdAhAn TuHan