dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

15 August, 2009

Tazkirah buat seorang pemimpin

Mungkin pada orang lain yang tidak memahami, amanah itu adalah bukan suatu keinginan, bukan juga wasilah untuk mencari populariti. Namun kita perlu sedar, amanah dan tanggungjawab kita adalah untuk memelihara kelangsungan tarbiah dimuka bumi ini, bkn hanya menjadi prbualan dan gelaran yg acapkali disogok kepada bumi ini (bumi tarbiah), ttpi memastikan ia sungguh menjadi realiti yg tidak pupus dihanyut maksiat dan noda.

kita jgn sesekali merasa gah dgn kedudukan ini. Jgn sesekali ada sekelumit, jika ada cepat-cepat kita menangkisnya krn pasti itu bisikan syaitan yang selalu ingin menyesatkan kita. kita semua tahu, kedudukan bkn kebanggaan! tidak sekali-kali. Jadi jgn meletakkan platform kita sebgai pimpinan ini adalah utk dikenali ramai dan yg sebtulnya, kita msti merasakan diri kita ini adalah penyumbang kepada masyarakat umumnya dan khususnya mahasiswa/i kita yg byk memegang jawatan di universiti.

kita adalah pemimpin, maka pimpinan akan dipertanggungjwb atas setiap apa yg dipimpin. Ana sedar, amanah kepimpinan ini adalah suatu yg cukup berat dan beban. Sukar bg kita. ya lah, jika dahulu kita asyik bersenang-lenang tanpa prlu membahagi masa, kini sudah tidak lg. Masa yang ada semua dipenuhi dengan amanah yg kita ada. itulah uniknya pimpinan, lbih hebat lg jika pimpinan yg pandai membahagi masa lantas berjaya dlm peperiksaan dgn baik. Tidak pelik dan bezakah? Pimpinan yg masanya cukup terhad kadangkala lebih hebat dlm pencapaian akademik. Tidak pelikkah? Masa pimpinan lebih dipenuhi dgn amanah, namun di sana ada suatu prsoalan, pada masa mana pula pimpinan membahagi masa utk belajar?

Nah! jika kalian lihat, inilah janji Allah. Jika kalian hayati dan yakini janji Allah itu, pasti kalian tidak akan meragui dan merungut sama sekali. Masakan tidak, Allah sudah janji pada kita "in tansurullaha yansurukum, wa yutsabbit aqdamakum". tp jgn kalian jadikan ayt trsebut sbgai satu proksi utk brmalas-malasan tnpa usaha. Kita msti ingt juga, Alah akn menilai usaha kita seblum memberi kita hasilnya...

No comments:

Post a Comment

keINdAhAn TuHan